Mexico - Dag 11 - Isla Holbox

Torsdagen den 13:e juni. Dags att flytta iväg till den väldigt avskilda lilla barfotaön Isla Holbox! Vi vaknade vid nio, åt frukost och packade klart allt. 










Sen tog vi en taxi med väskorna in till Playa del Carmen. Vi tog bussen som gick 10.30 mot Cancún. Vi var framme vid 11.50. Vi fick vänta på busstationen i en hel timme innan vi skulle vidare mot Chiquila. Vi fördrev tiden genom att gå på toaletten, äta McDonald´s-glass, logga in på superlångsamt gratiswifi och försöka sova på de hårda stolarna.

 
Bussresan till den lilla staden Chiquila tog 3,5 timmar. Resan var olidlig. Bussen stannade så fort någon ville på vid vägkanten, eller så fort någon ville av. Inga busshållplatser här inte. Vägen bestod halvvägs av ödslig landsväg, halvvägs av byar man åkte igenom. Och i byarna åkte man tio meter, stannade, åkte tio meter, stannade, eftersom folk skulle på och av som tokar. SKAFFA busshållplatser, OK?!!
 
Den sista halvtimmen började vi bli riktigt oroliga över att vi inte skulle hinna med färjan till ön Isla Holbox. Den går bara varannan timme, och bussen var på god väg att missa den. Vi kom fram en kvart för sent, men det visade sig att färjan skjutits upp för att vänta på oss. Tur!! När vi gick av bussen var det en kvinna som viftade med en pengasedel mot mig. Jag fattade inte vad hon ville, för hon kunde inte engelska. Men främlingar som står och viftar med pengar kan ju vilja vad som helst. Rent instinktivt så bara ignorerade jag det och gick förbi.
 
Hundra år senare uppräckte jag att min sedel jag haft i fickan var borta (det var typ 20 spänn bara) så jag måste ha tappat den! Tanten som viftade med den var helt enkelt bara snäll och ville ge den till mig, haha. Hon måste tyckt jag var jättemärklig som inte ville ha tillbaka den. 
 
 
Efter den lilla båtresan var vi framme på ön. Det fanns inga bilar där, bara golfbilstaxis, cyklar och mopeder. Taxin till hotellet kostade bara 40 pesos (20 kr). Vi åkte genom byn och den var ganska sliten. Som en liten fiskeby. Många turister har inte hittat hit ännu, så hela ön är fortfarande lämnad ifred. Det fanns bara en enda liten souvenirbutik i hela byn till exempel. I Playa del Carmen fanns det typ inget annat än just souvenirbutiker.
 
 
Hotellet hette "Villas Paraiso del Mar" och man kan se lobbyn på bilden nedan. Vi fick varsin välkomstdrink medan vi väntade på vårt rum. 
 
 
Vi fick ett jättefint rum i en bungalow.

 
Jag var helt utslagen efter den långa resan, och slocknade på sängen.

 
Vi hade värsta stora och fina duschen.

 
Precis utanför hotellet hade vi en fin strand.

 
Vi beställde in fajitas och hamburgare från hotellets snackbar. Det var supergott!

 
 Sen gick vi ut till havet för att bada när det började mörkna.
 
 
En stor snäcka, med en invånade i... Vi döpte den till Hermes. Vi spenderade massa tid med att försöka få ut honom, men det var rätt omöjligt.
 
 
På kvällen åt vi en god middag i restaurangen och satte vi oss sen i lobbyn och utnyttjade det underbara gratiswifit! :D

 
Det var allt för denna dag!

Kommentarer:

1 Annica:

Det första hotellet var fint men det här verkade så mysigt! Gillar bilden på kokosnöten :) Dom andra bilderna är också fina men den var speciell :)

Svar: Jag håller med dig, det senare hotellet var mer personlgt och mysigt :)
Lollo

Kommentera här: