Dubai - Dag 4 - Helikopter

Det var onsdagen den 10 september.

Vi vaknade vid halv åtta vilket var något senare än planerat eftersom han övertalade mig att snooza. Idag skulle vi nämligen iväg till hotellet Atlantis The Palm för att åka helikopter! Det är ett jättemaffigt och känt hotell som ligger utanför innerstaden, så vi behövde åka ganska tidigt för att hinna.

Vi skyndade oss ut och tog metron mot Jebel Ali. Det första tåget var proppfullt men det kom snart ett nytt. En halvtimme senare gick vi av vid hållplatsen Nakheel, där vi haffade en taxi för att få skjuts sista biten. Vi kunde såklart åkt taxi hela biten, men det skulle blivit så mycket dyrare.

Taxin tog oss ut på Palm Jumeirah, som är en utav de två konstgjorda palmformade öarna i Dubai. Innan hade jag trott att det skulle vara mycket mindre, men när vi åkte där på bilvägarna såg man inte havet på någon sida. Det var vackra höghus till både höger och vänster och allt såg ut som vanligt. Man märkte verkligen inte att man åkte ut på någon pytteliten konstgjord ö...

Den allra sista biten åkte vi under jord i stora tunnlar under havet.

Ett reseförslag mobilen föreslog, men vi hoppade av vid Nakheel och tog en taxi istället.

Chauffören släppte av oss via "Nasimi Beach Parking Area" som det stod på min bokningslapp, men vi stod där helt vilsna på en oäääändligt enorm parkering till hotellet och visste inte riktigt var vi hamnat. Dessutom var vi några minuter sena.

Snart kom en väktare åkande i en liten bil och stannade vid oss. Han frågade "Staff?" och vi skakade på huvudet. Då sade han "Helipad?" och vi nickade. Han lät oss åka med i bilen och så körde han oss till rätt ställe. Det var en resa på cirka 200 meter så det kändes lite löjligt när vi skulle hoppa av direkt, men ändå snällt! ^^

Det visade sig att tiden på lappen var anpassad för tidsoptimister (?), för vi skulle inte lyfta förrän om 45 minuter. Vi fick sätta oss och vänta, visa pass, fylla i lite papper, låsa in värdesaker, väga oss och slutligen titta på en kort säkerhetsfilm. Det där med att båda skulle haft med sig pass eller ID-kort visste inte vi sedan innan, så det var bara jag som hade det.

Snart var det dags att ge sig ut till helikoptern! Vi skulle få sitta längst fram och de fyra andra passagerarna skulle få sitta där bak. Innan hade vi vägt oss och fått veta att vi skulle bli placerade utefter det. Jag var superglad över att vi fick bra platser och dessutom fick sitta bredvid varandra. De sade nämligen att det inte alls var säkert att man fick sitta bredvid den man ville eftersom det viktigaste såklart var att vikten fördelades på ett bra sätt.

Jag satt bredvid piloten. Piloten var en vit västerlänning, och dessutom tjej. Jag som varit beredd på att det skulle vara en arabisk man. Det var lite kul. På något sätt kändes det tryggt att det var en kvinnlig förare.

Vi fick ta på oss stora öronkåpor med mikrofon på, då man annars inte skulle kunna höra varandra över allt brus. Alla i helikoptern kunde prata med varandra i de här och man hörde jättebra.

Bara några minuter efter att vi satt oss startade piloten motorn. Ljudet blev högre och högre samtidigt som man kunde känna de starka vibrationerna i helikoptern. Plötsligt svävade vi över marken och gungade mjukt fram och tillbaka över marken. Istället för att flyga iväg stannade vi i den här positionen samtidigt som vi backade bakåt. Sedan for vi framåt, men mer nedåt mot marken än uppåt, så jag undrade om vi skulle landa igen av någon anledning?

Precis innan vi nuddade marken (så kändes det i alla fall) åkte vi uppåt igen och for snabbt framåt. Vi flög över en hög buske och kom sedan direkt ut över havet. Det var såååå amazing! Jag dog 80 gånger när vi flög ut över vattnet och kom högre upp i luften. Allt var så häftigt och det var så coolt att man såg allting under sig. Det var verkligen som att flyga!

Palm Jumeirah

Det "sjustjärniga" hotellet Burj Al Arab. Så himla vackert.

Snart åkte vi in mot innerstaden och Sheikh Zayed Road...
Jag satt på helspänn hela tiden på grund av flygrädslan och trivdes bättre när vi åkte över havet.

Burj Khalifa dominerar Dubai´s skyline.

Hittade vårt hotell <3.

Plötsligt gjorde vi världens sväng och jag trodde först att vi höll på att störta eller något. Det var verkligen världens största sväng jag varit med om! Ett tag åkte vi helt horisontalt och jag fotade fanatiskt för att inte tänka på svängen. Helt sjukt!

The World Islands, en konstgjord ögrupp skapad för att efterlikna världens länder. Här började det bli stekhett inuti helikoptern eftersom solen låg på och sken in genom fönstren.

Vissa öar fanns det hus och lite bebyggelse på.

Sedan åkte vi tillbaka till hotellet. Trots att det var läskigt och jag hade hjärtat i halsgropen hela tiden, ville jag inte att det skulle ta slut.

Landningen var odramatisk och snart stod vi tryggt på marken igen. Jag kunde inte sluta prata om hur kul det varit, haha ^__^.

Vi gick tillbaka in på kontoret och nästa grupp åkte iväg.

Vi tog en taxi och bad om att få skjuts till metron.

Vi blev skjutsade till metrostationen Dubai Marina och valde att stanna och fota lite i hettan innan vi gick in på stationen.

Istället för att åka hem åkte vi några stationer till Mall of the Emirates.
Detta var ju den allra sista dagen i Dubai...

Framme! Jag slängde på mig min röda skjorta jag haft med mig i väskan. Den här gången ville jag vara lite mer civiliserad i gallerian. Visserligen bröt jag fortfarande mot klädkoden vad gällde mina korta shorts, men det kändes skönt att inte bryta mot båda klädkoderna samtidigt. En räckte.

Till min förtvivlan hittade vi inga souvenirshoppar. Däremot fann vi mat.

Mmmmm! Världens godaste pasta carbonara...

Vi strövade runt planlöst i gallerian och hade matkoma efter lunchen. Det jag var på jakt efter var souvenirer, och några sådana hittade vi inte. Det fanns mest klädaffärer och sådant.

Kolla, snööööö! Så häftigt! :)

Rent estetiskt var gallerian mycket vackrade än Dubai Mall, och även detta köpcenter var extremt stort.

Vi åkte hem igen.

Här gick vi runt lite utomhus för att fota omgivningarna vid vår metro. Sen gick vi in igen för man skulle inte riktigt vara ute såhär. Planen var att man skulle gå över vägen genom gångtunneln med AC.

På rummet råkade vi somna någon timme. Vi gick sedan ned till lobbyn för att utnyttja lite gratis wi-fi. Då lyckades jag hitta ett ställe som hade souvenirer - nämligen Deira City Centre, ett litet köpcentrum. Det fanns en affär som hette Al Jaber Gallery. Den hade funnits i Dubai Mall dessutom, men vi hade såklart missat den då. Vi tog metron dit och kände igen lite byggnader på vägen eftersom det var i Deira vi bott den där första natten.

Innan vi åkte dit visste vi förresten inte att Deira City Centre var en galleria. Vi trodde att affärerna låg utspridda som på en vanlig gata, men vi pratar ju om Dubai så jag borde väl anat detta! Här fanns däremot inte många turister och stundtals kände jag mig lite uttittad. Jag tror att jag följde klädkoden den här gången i alla fall. Vi frågade om vägen till vår butik och lyckades till slut hitta den. Där shoppade jag äntligen lite souvenirer och vi kunde åka hem igen.

I metrospärren på vägen hem så hade jag fel kort uppe och kom inte förbi. Jag upptäckte snart att jag använde det som gått ut, från gårdagen. Jag bytte till rätt kort, men då var det en kille på andra sidan spärren som var supersnäll och drog sitt kort bara för att hjälpa mig ut. Vi drog korten typ samtidigt så spärrarna kanske blev lite förvirrade... Det blinkade nämligen grönt och jag började gå igenom, men då blev det rött igen och spärrarna typ klaffade igen rakt på mig.

Jag hoppade förskräckt bakåt och blev ännu mer förskräckt när en fullt beväpnad militärvakt kom gående med raska steg mot mig. Vad hade jag nu ställt till med? Gudskelov drog han bara upp spärrarna på något vis och vinkade förbi mig. Phu!

Nästa äventyr för dagen blev Jumeirah-moskén. Tog en taxi ut till denna välkända moské. Jag ville egentligen vänta där tills mörkret föll på riktigt. Då kan man få underbara nattbilder eftersom hela moskén blir helt upplyst som en supervacker lampa, men det blev inte så. Jag fick nöja mig med seneftermiddagnästankvälls-bilder.

Moskén var jättevacker! :)

Sedan tog vi en taxi tillbaka igen.
Taxi är förresten sjukt billigt i Dubai.

När vi var tillbaka vi hotellet så fotade vi lite.

Kvällen spenderades på rummet. Vi packade och tog det lugnt.

Kvart i tolv på natten gick vi ned för att checka ut.

Tog en taxi till Terminal 3.
Hela terminalen verkade ägas av Emirates, och den var stor. Vi fick till och med åka tåg till vår gate.

Så häftiga hissar vid vår gate!

Och här klev jag in i souvenir heaven...
Jag sprang runt och ville köpa allt möjligt ;D.

Överallt kunde man vinna lyxbilar ;).

Sista tiden innan man fick boarda flyget satt vi och väntade vid en vägg. När det bara var 10 minuter kvar innan boarding såg vi en person med en McDonald´s-läsk gå förbi oss... och vi insåg vad vi missat! Vi var såklart vrålhungriga men hade inte hittat något att äta, eller något som var tillräckligt billigt på en flygplats när vi ändå skulle få mat på planet senare.

Vi flög upp direkt och ingen kommunikation behövdes. Vi lyckades hitta McDonald´s och blev jättelyckliga när vi fick i oss lite mat, trots att vi behövde vänta i en smärre monsterkö.

När vi gått nedför en stor trappa för att boarda planet hamnade vi bara i ytterligare ett stort väntrum. Jag fick för mig att jag behövde kissa sådär i sista minuten, och kolla här vad som väntade mig! What. Is. This? Inte okej, Dubai. Inte okej.

Alla andra toaletter på flygplatsen, och i galleriorna, var verkligen top notch. Det fanns blommor, det var väldoftande, och sist men inte minst - det fanns riktiga toaletter! De insåg säkert i efterhand att "Shit, tänk om folk blir kissnödiga preciiiis innan de ska boarda planet och redan är i väntrummet? Vi slänger upp en liten ståtoalett vetja!"

Detta var allt om Dubai. Vägen till Maldiverna kommer i första inlägget som handlar om just Maldiverna! :)