Drömresmål

I December 2011 skrev jag om mina drömresmål. Frågan är, har det förändrats något? Jag tycker det är dags att göra en ny lista. Sista punkten på förra listan (Mexico och mayaruiner) är dessutom redan gjord nu! :D Den nya listan jag gör nu kommer att vara längre, och rätt annorlunda än den förra. 

1. Ecuador och Galapagosöarna. Förlåt, men behöver jag ens en motivering? Ett enormt mångfaldigt djurliv, snorkling i världsklass, otroliga paradisöar och möjligheten att hitta på många äventyr och utflykter. Öarna är ännu inte förstörda av turister. Ecuador i sig är ett otroligt vackert land med naturområden man bara tappar andan av att se.



2. Safari i Sydafrika. Sydafrika har nog toppat de flesta av mina listor jag gör här i bloggen, men kan man klandra mig? Naturen är sjukt vacker, och det i kombination med safari där man får se häftiga djur som lejon, elefanter och noshörningar är enligt mig en riktig drömresa.
 
3. Hawaii. Bara att de spelade in Jurassic Park här säger väl egentligen allt och lite till? För hur vacker natur är det inte i dessa filmer? Stora, djungelbeklädda berg, forsande vattenfall och läskiga stup. Hawaii's olika öar har allt. Valar, paradisstränder, vulkaner, skeppsvrak, berg, djupa dalar och tropiska djur. Frågan är bara, vilken av öarna ska man välja?
 
4. Bali, Indonesien. Ett rätt så nyupptäckt resmål för mig. Naturen är helt stunning, och utflyktsvariationen är total! Man kan utforska vulkaner, rida på elefanter, hitta vilda apor, besöka vattenfall, gå runt i djungeln, åka längs snabba forsar, besöka storslagna tempel o.s.v. o.s.v. Det finns så sjukt mycket att göra, och naturen är helt breathtaking. Jag vill dit nu!
 
5. Australien och Nya Zealand. Här har vi också två länder som ständigt hittas i topp på mina listor. Vilket de lär fortsätta göra också, för det kommer nog att dröja innan vi faktiskt gör slag i saken och åker hit. Och det beror på två enkla saker. Att vi inte har körkort, och priset. En person skämtade och sade att en vecka i Australien kostar lika mycket som tre månader i Thailand, och det stämmer nästan. Bara att flyga till Australien kostar mer än en hel Thailandsresa i sig. Men den magiska naturen gör att jag kommer att fortsätta längta hit, och hoppas att vi en dag sätter fot på även denna kontinent. 


6. Krabi, Thailand. Att "alla" åker till Thailand varje vinter måste ju ge en hint om att detta land är värt ett besök. Varför skulle folk annars återkomma år efter år efter år? De vita stränderna, den härliga skärgården som man kan ta sig runt i med hjälp utav longtailbåt, underbar snorkling, unika guldtempel och vackra berg. Vem skulle tacka nej till det?
 

7. Costa Rica. Ett nyupptäckt resmål för mig. 25% av Costa Rica är nationalparker. Då förstår ni hur mycket orörd natur det finns här. Djurlivet är enormt. Det är det land i världen som i särklass har flest djurarter och växter. Man kan göra många utflykter, och jag tycker att naturen påminner en del om Mexico - fast bättre! Mer vilt, mindre turistigt, och mer vackert. Och regnskog överallt.
 
8. Maldiverna. Vad finns det att säga? Alla känner väl till Maldiverna? Det dyra lyxparadiset. Tokvacker snorkling, havssköldpaddor, valar, hotell som ligger på pålar mitt i vattnet och svalkande palmer. Det hamnar långt ner på min lista eftersom det inte finns så mycket utflykter att göra. Hit åker man för att koppla av, sola, bada, njuta av lugnet och snorkla.
 
9. Bora Bora, Franska Polynesien. Inte lika många känner till Bora Bora, men jag har skrivit om det förr. Tänk Maldiverna fast vrid upp paradisnivån några snäpp, vrid upp lyxen, vrid upp priset och vrid ner utflykterna. Hit åker många kändisar, för det är dyrt. Riktigt jävla dyrt. Därför hamnar det långt ner på listan. Fortfarande ett drömresmål dock, men frågan är om vi någonsin kommer att åka hit... Inte ens om man vann på lotto skulle man nog vilja slösa bort alla dessa pengar. 

10. Argentina. Har ni sett naturen som Argentina har att erbjuda, eller? Det är helt sinnessjukt. De har ett stort område som kallas för Pampas, som är som Vilda Västern. Folk bor på rancher, det finns vildhästar, otroliga berg o.s.v. Sen finns det glaciärer, regnskog och storslagna vattenfall. Nackdelen är att det inte alls är turistigt, så här måste man verkligen klara av att ta sig runt helt på egen hand tvärs och kors över landet. 
 

11. Island. Det trodde ni inte om mig, va? Island? Men jo, Island. Hit vill jag åka på roadtrip (behöver körkort dock). Jag vill rida islandshäst, bada i varma källor, se vulkaner, fota den häpnadsväckande naturen, titta på glaciärer och hälsa på lunnefåglar. Vilken resa!!

Kommentera här: