Cypern - dag 2

Just nu har jag en major nysattack. Nu vet ni det. Försökte nysa en gång med öppna ögon, men misslyckades. Nu vet ni det också.

Anyway. Cypern. Dag 2. Let´s begin.



Dagen börjades med frukost och den goda juicen vi köpt dagen innan. Samt ett väldigt saltsött smör. Smör smakar alltid så annorlunda utomlands. Inget fel med det dock, bara annorlunda. Sen en bild på ena nattduksbordet. Min bok ligger där :D!



Vi fick information om att Fritidsresors personal skulle komma till vårt hotell för ett infomöte vid halv elva eller vad det var, så vi lade oss vid solstolarna för att invänta det.

Hotellet hade btw en massa pooler. Det här var bara en av dem, typ den minsta till och med. Den på bilderna där uppe alltså.




Infomötet var hur som helst otroligt givande. Vi fick en massa nyttig information om landet, saker man bör tänka på och saker man borde göra. Vi fick veta allt om utflykterna och vilka tider deras personal fanns tillgänglig och så. Vi beställde en snorkeltur till måndagen. Denna dag var det lördag. Dessvärre hade ju jag full koll på vilka utflykter jag ville göra redan innan, och "Karpatros vilda åsnor" (hur nu Karpatros stavas?) anordnades tydligen bara vissa säsonger. Jaha. Och det var den jag mest av allt ville göra. Det var i princip därför jag ens ville åka till just Cypern!!!

Då hittade vi en heldagsutfykt till Troodosbergen istället, som personalen dessutom starkt rekommenderade. Kul att den bara gick på fredagar då. Vi kom ju dit en fredag, och skulle åka nästkommande, så det var ju bara att glömma. Därför blev det bara en utflykt med Fritidsresor (vi gjorde ju små utflykter på egen hand istället, men inga stora saker som att åka till fina berg eller åsneställen... lite besviken var jag faktiskt, men men. Vi hade ju hur kul som helst ändå!




Ovan är några bilder från hotellet. Både lite utsida och insida. Jag tror att jag utelämnade själva receptionsbåset p.g.a att jag inte ville stå och fota de som satt där... ^^. Det lilla båset ni ser är alltså inte receptionen.

Efter infomötet gav vi oss ut för att... ja, den som ändå visste. Lite utforskning av byn kanske? För den som är intresserad kan jag nämna att mycket hette "Windmills" här. Lite som i filmen "The Proposal" när de kommer till en liten by i Alaska, där allting heter något med snubben det handlar om´s efternamn. Lite kul ju... :D.



Som ni ser på bilderna bestod vår lilla by Pernera av 110% restauranger och barer :D.


Skyltexplosion :D. Skaffa fler pelare??

Oj oj oj, nu ser jag vart vi är på väg! Vi skulle ju till Protaras, Fig Tree Bay´s "huvudby". Namnet Fig Tree Bay är bara svenskarnas benämning på hela stället, medan cyprioterna kallar städerna för det de kallas, vilket är Pernera och Protaras. Protaras är då den stora byn. Jag kan inte förmå mig själv att kalla det stad.



När vi gick där på de liknande bilderna näst till höger minns jag att vi diskuterade att vi inte alls var på Cypern. Att vi bara drömde. ^^. Det var en relativt nybyggd strandpromenad som ledde till Protaras. Det tog drygt en timme att gå dit i värmen. Solen stekte äntligen. Den hade inte varit lika närvarande under morgonen eller dagen innan. Värmen, ja, men inte riktigt solen.












Vi hittade McDonald´s och en egyptisk restaurang! :D Det blev lunch på donken iaf ^^. Mmm! McFeast hette Royal Deluxe. Hur översatte dem det? Låter lite fancy smancy hur som helst. Vid det här laget svettades vi btw väldigt mycket. Solen brände på våra halv-men-typ-o-insmorda kroppar. Efter maten hittade vi gud ske lov en fontän där vi svalkade oss!



Vägen hem sen, är ett enda plågsamt minne ^^. Haha nej, men... det var jävligt jobbigt. Helt uttorkade och solvarma lunkade vi hemåt längs strandpromenaden. Svetten rann. Benen svajade. Huvudet värkte. Synen suddig. Halvvägs ungefär hittade vi en skuggad bänk, där vi satt i drygt en kvart och bara blickade ut över havet. 

Som ni ser bestod hemvägen inte av lika mycket bilder som ditvägen. Jag orkade inte! Vi hade iaf några flaskor vatten med oss som vi hade köpt i Protaras, men det var ljummet och vi ville inte dricka upp för mycket eftersom vi gärna ville ha lite på rummet! ^^




Jag firade hemkomsten med ett par egobilder. Tror i och för sig att vi störtade i poolen det första vi gjorde, och att dessa bilder togs efteråt när vi orkat oss upp igen. Vi drack typ upp en hel vattenflaska, som var iskall från kylen, också.

Happy Hour i baren missades icke. Vid fem/sex- tiden begav vi oss mot drinkarna och hotellbaren. Eftersom vi skulle "ta med" drinkarna 10 meter bort från baren så att vi kunde sitta i solstolar, så fick vi fula små plastmuggar. Man kunde annars få jättefina glas, upptäckte vi senare.






Jag vet inte hur vi orkade, men även efter detta gav vi oss iväg igen på en liten utflykt till vår by. Vi hittade Jäger och solblekta vykort. Sen hem lite till rummet. Pös ritade på sitt ben... ^^. Redan solbrända.



Denna dag betalade vi för att äta på hotellet.
Vi tänkte att vi ändå var så trötta, och någon dag måste man ju testa hotellmaten. Jag minns inte vilket tema på maten det var denna dag, men det smakade som vanlig buffémat. Jag gillar inte buffé så mycket för hallå, buffé... skolmatsal... Nej men, skitmycket mat, mycket av allt - men inget smakar supergott. Kvantitet istället för kvalitet. Det har väl i princip alla bufféer gemensamt. Efterrätten var iaf stråååålande god! :D



Vi hade ju gjort så mycket under dagen, att när vi väl gick upp till rummet igen vid halv nio kanske (jag har ingen aning om vad klockan var, ärligt talat) var vi så himla trötta. Jag bestämde mig för att skriva vykort. 





Dag 2 avklarad<3!