Are you OK?

Det senaste året har jag blivit allergisk för en engelsk mening.
 
Nämligen "Are you OK?"
 
Det sägs med typisk amerikansk dialekt, ofta med flåset i halsen eftersom personen som säger det nyss överlevt något extremt farligt. Typ: "Are you okhaaaaaay?"
 
 
Vissa filmer använder denna mening mer än andra. Min allergi startade när jag och familjen såg "Into the Storm". Allergin spred sig som en löpeld inom hela familjen, förstörde en annars helt OK film.
 

Nästa film jag påträffade detta fenomen i var "San Andreas", ytterligare en katastroffilm.
Jag brukar annars gilla katastroffilmer. Men meningen "Are you OK?" tjugo gånger i halvtimmen gör att filmen direkt sjunker ned till att bli en B-film.
 

Slutligen såg jag "The Scorch Trials" på bio igår, en film jag sett fram emot mycket.
Till min fasa upptäckte jag att det var en "Are you OK?"-film, i allra högsta grad. Vi armbågade varandra varje gång meningen dök upp, jag är förvånad att vi inte fick blåmärken. Hell, man skulle kunna göra ett drinking game av det här.
 
Det har gått så långt nu. Jag håller på att läsa en bok på engelska och "Are you OK?" dök upp. Bara en gång, men det räckte. Jag ville bara slänga boken i väggen. Men det gjorde jag inte, för boken är bra annars, och meningen förekom bara en gång.
 
Nu får vi se om jag hittar fler "Are you OK"-filmer i framtiden.
Jag hoppas inte det.

Kommentarer:

1 Annica:

Och den som får frågan ska svara med ett nickande. Samt ett flåsande om den är man och med stora beundrande ögon om det är en kvinna...

Svar: Hahaha, exakt så! :D
Lovisa

Kommentera här: