Sneak peak på vad jag gjorde

Jag kan inte sova. Jetlagen har stigit mig åt huvudet. Jag vet inte vad klockan är inom mig egentligen. Jobbdagen i måndags var ett helt töcken av trötthet, det kan jag berätta. Jag gick och lade mig halv nio idag. Resultatet: Vaknade nu. Klockan ett. På natten. (Jag skrev inlägget då i alla fall, men råkade somna om innan jag hann posta det)

Jag tänkte skriva lite om vilka utflykter jag gjorde i Mexiko. På första hotellet gjorde jag  nio utflykter, på tio dagar (och jag hade velat göra fler, men både dagar och pengar har en begränsning). Det kanske är lite sjukt. Jag blev trött ibland. På andra hotellet hade jag två utflykter på åtta dagar.

Så jag kanske borde ha spridit ut utflykterna bättre, men problemet är ju att det andra hotellet på lilla Isla Holbox inte har många utflykter att erbjuda, så i så fall hade jag behövt stanna mycket längre i Playa del Carmen och mycket kortare på ön. Men ah, det hade ju funkat. Note to self.

1: Jag åkte till mayaruinstaden Cobá som ligger helt omgiven av tät djungel. Denna stad hade 50 000 invånare en gång i tiden, men nu ligger den i glömska. De har hittills bara grävt upp en bråkdel av alla hus och byggnader som ska finnas på området (80 kvadratkilometer). Vi klättrade upp på Nohoch Mul, den högsta pyramiden på hela Yucatán-halvön (en stor del av Mexiko). På vägen ner blev det oväder.

1: På samma utflykt åkte jag också till Tulum, som är en ruinstad byggd på 12 meter höga klippor. Här ligger också en strand som blivit utnämnd till en av världens vackraste stränder flertalet gånger.

2: Jag åkte med färjan till ön Cozumel, Mexikos största karibbiska ö, där vi åkte på en snorklingsutflykt till flera fina rev, som denna ö är känd för att ha.

3:  Jag åkte iväg långt för att komma ut till den lilla ön Isla Mujeres, "Kvinnornas ö", som bara är 7 kilometer lång. Där badade vi med delfiner, sjökor och sjölejon med Dolphin Discovery, och fick även njuta av god mat och wifi mellan aktiviteterna.

4: Jag åkte låååångt inåt landet för att komma till den 40 meter djupa sjunkhålscenoten Ik Kil och mayastaden Chichén Itzá. Ik Kil var en surrealistisk upplevelse. Det var vackert som i Avatar, med vattenfall, nedhängande växter och sjungande fåglar.

4: Chichén Itzá var en av de största mayastäderna, och är tillsammans med bland annat Kinesiska muren och Colosseum, ett av jordens 7 nya underverk. Mycket på grund av pyramiden Kukulcán som är väldigt välbevarad och skickligt byggd.

5: Jag gjorde Discover Scuba Diving där jag lärde mig grunderna i en stor pool på 4 meter och sen åkte ut på havet för att göra mitt första dyk på 12 meters djup. Jag kände mig inte helt redo för havet dock, eftersom vattnet var helt grumligt och svart och vågigt och vi skulle ner där utan att kunna andas... Nej, så en meter ner blev jag rätt panikslagen och ville upp och vänta på båten ^^.

6: Åkte till äventyrsparken Hidden Worlds, där vi åkte zipline genom djungeln, zipline ner i svart grotta och ner i vattnet, åkte roller-coaster zipline "The Avatar" som var helt galen, snorklade i undervattensgrottor och slutligen åkte skycycle genom grottor och högt över, samt genom, djungeln.

7: Utforskade Rio Secreto, som är en lång undervattensflod som slingrar sig genom ett massivt grottsystem 30 meter under marken. Där fanns tusentals stalaktiter och stalakmiter... och fladdermöss.

8: Samma dag som Rio Secreto hoppade jag fallskärm från 3000 meters höjd med Skydive Playa. Det hade kostat tusentals kronor att få en video när jag hoppade (eftersom ännu en person måste hoppa då) så jag skippade det, haha. Men det var helt surrealistiskt och awesome att jag gjorde detta.

9: Åkte en lång bit för att komma ned till det stora naturreservatet Sian Ka'an, som är ett av UNESCO:s världsarv. Där såg vi vilda delfiner och havssköldpaddor, men det fanns även sjökor och krokodiler i andra delar av Sian Ka'an. Vi såg även hundratals fåglar och fina fiskar under vattnet. Det var underbart vackert.

10: På ön Isla Holbox gav vi oss ut två timmar rakt ut till havs för att hitta 100 valhajar som har vallfärdat från Sydafrika. Vi hittade dem, och ungefär 50 stycken var uppe vid ytan samtidigt. Det var helt otroligt! De var mellan 8 och 20 meter långa. Valhajar är den allra största levande fiskarten och vikten kan jämföras med de största dinosaurierna.

12: Jag red på hästar á la western style. Det var jättekul!
Det enda som fattades var cowboyhattarna.

Det var det! Sen gjorde jag en del utflykter på egen hand också. Jag kommer att skriva en mycket detaljerad reseberättelse sen som ni vet att jag brukar göra, så att ni kan se maaaaassa bilder och få beskrivningar av roliga, spännande och pinsamma grejer som hände under resans gång.