Maldiverna

 
Nu är det i princip bestämt att det blir Maldiverna vi ska till i september. Nu är semestern godkänd, men under tiden vi behövde vänta hann vi kära ner oss i Maldiverna istället för Kina. Dessutom känns det som att Kina-resan blev så extremt dyr fastän vi tog bort en massa saker som vi egentligen ville ha med. Vi ville vara några dagar på solkusten Sanya, besöka Hong Kong, kanske även staden Xi'an och se terrakotta-armén. Men att bara åka runt till några få ställen (kanske extra dyrt eftersom det är via en resebyrå med alla utflykter redan inkluderade med guider och transporter överallt o.s.v.) med en total restid på 16 dagar (inkl. flyg) skulle kosta oss 60k totalt för båda. OCH då skulle vi behöva köpa alla middagar själva och vissa luncher.
 
Nej, vi sparar den resan till senare. Det känns jätteskönt att välja något som både är mycket billigare och dessutom känns mer säkert. Folk kan faktiskt engelska på Maldiverna, något som vi förstått inte alls är lika vanligt i Kina. Och med mina nötallergier och andra allergier, känns det så osäkert att åka till ett land där jag inte kan göra mig förstådd. I alla fall nu. Jag tycker det känns tryggt att låta oss samla på oss lite mer reserfarenhet först. Vem vet, då kanske vi till och med är "erfarna nog" att åka till Kina helt på egen hand. Då blir resan så mycket billigare än annars.
 
 
Dessutom har jag velat åka till Maldiverna i hur många år som helst nu! Innan de sjunker liksom. Jippie!!! Det känns helt underbart!
 


Men man kan ju inte "bara" vara på Maldiverna heller. Vi kommer att ta en avstickare i Dubai också. Vi kommer förmodligen att flyga med Emirates, och då mellanlandar man i Dubai. Då kommer jag att lägga bokningen som en "open jaw-resa" så att vi stannar där i åtminstone 3 heldagar, kanske mer. Då hinner vi utforska staden lite och dessutom åka på någon rolig ökenutflykt. Kanske rida på lite kameler som jag tjatat om länge ^-^. Ända sen Egypten har jag velat rida på kameler :D.



Det finns tydligen jättemånga arter av både haj och val på Maldiverna. Överallt står det att hajarna är *snälla* eftersom det är varma vatten där det finns extremt mycket föda, så de brukar inte vara hungriga på människor. Tydligen har inte en enda attack skett där, ever, men jag har sååå svårt att tro på det. Folk skriver att de sett flera hajar medan de snorklat och dykt. Mest revhajar (de är jättesmå och ofarliga) men även hammarhaj och några andra varianter. Uuuuuh!!! 

Å andra sidan kan man, om man har tur, se alla möjliga slags valar. Och man behöver inte ens ha tur för att se mantor (är dock rädd för dem också), havssköldpaddor och delfiner, för dem kryllar det av.
 
Längtar <3

Kommentera här: