Second Day



Jag.Är.DööööödsTRÖTT. Känner mig som ett påkört tåg. Eller nej, kanske som en person som blivit påkört av ett redan påkört tåg som i sin tur blivit påkört av ett ännu mer påkört tåg. Som ni har har min humör också dött i smällen. Åh gud. Jag GRÄT av trötthet på vägen hem från Sätra, och var flera gånger på väg att somna gåendes!

Dagen började med att vi fick ha lektion med Hampus (han är rolig). Om nån säger nåt bra säger han: "Du kommer få ligga!", och "du behöver ett ligg!" om man säger nåt som det passar in på. Ibland blir det trekanter och fyrkanter också. Han säger typ det första han tänker på, och det blir mycket prat om bajs. Alla gillar honom xD. Vi fick iaf lära oss ännu mer grunder idag. Sånt där som vi måste veta innan vi får göra någonting alls själva.



*Aldrig använda vit eller svart text om bakgrundsbilden är svartvit-tonad. Tråkigt.
*Aldrig nämna konkurrenter
*ALDRIG ljuga i reklam
*ALLA medier är sociala, så använd aldrig ordet sociala medier om något. Säg interaktiva.

Moodboard: Man sätter en bild. Visar hur man tänker. Alla har olika uppfattning om färgen blå, julafton och en solnedgång. Saker kan gå knas om man bara berättar för kunden hur man vill att det ska se ut. Man måste visa på ett moodboard!
Limpa: Adresser längst ned på en annons
Utbud: Om en reklam innehåller ett pris. Oftast billigare produkter.
Image: Om reklamen marknadsför ett varumärke under en längre period. Inget pris på bilden. Alla annonser är antingen utbud eller image. Såvida det inte är "utbud & image". Not joking here. Kolla på ICA.
Kommunikationsmening: Pay off: Nåt unikt om företaget, som en slogan typ.
Koncept: Sammanfattning av brief
Brief: Företagets bakgrund, historik o.s.v.

Massa sånthär får vi lära oss. Samt hur alla annonser är uppbyggda, hur betraktarens öga dras över sidan och hur man planerar efter det.



Uppgiften efter lunch var att i grupp och tsm med Copy-ettorna bli tilldelad en tunnelbanestation att researcha info om. Min grupp (jag, Simon och Amanda från design och Malin och Sandra från copy) fick Sätra! Så hela eftermiddagen sprang vi runt i Sätra och frågade gamla som små som invandrare som uteliggare vad de tyckte om stället! Nästa onsdag är det redovisning. Men vi har hela fredagen på oss att bli klara. Kul ;D. Vi ska göra det som en grej för att locka dir turister, haha! Vi har massa idéer för hur man kan förbättra stället though, men jag tror inte det är det som är grejen.

Imorgon blir det brännboll och systemet (after school) och på torsdag ska jag iväg med den andra gruppen för att pruta i affärer och hjälpa damer över vägen (after school).

Hatar att jag är så förkyld -.-! Kan inte andas med näsan liksom... handicapped!