Företag is the shit

 
Jag påbörjade min nya tjänst i måndags, och jag trivs som fisken i vattnet! Allt är som innan - fast bättre! Så mycket bättre! Man klagar över "hur mycket det ringer" när man sitter och väntar 3 - 5 minuter mellan samtalen. Att sitta och vänta på samtal i 8 - 10 minuter är helt normalt. När vi har det lyxigt är det 20 - 30 minuters "väntetid", eller avail som det kallas.
 
Så var det nu de två sista timmarna på fredagen. Jag kan tänka mig att företagen har bättre för sig en sen fredagseftermiddag än att ringa kundservice och fråga om fakturan... till skillnad från privatkunderna som aldrig när jag jobbat har brytt sig om att lägga undan telefonen en fredagkväll.
 

Dessutom är det mer lugnt och vuxet och avslappnande. Ingen stress. Om man har mycket efterarbete att göra på en kund kan man koppla bort sig från samtal och sitta med det så länge det behövs (låter självklart, men nej). Innan har man behövt hinna med sånt på den korta tiden efter samtalet som är avsedd för sånt. En minut. HEHE. Omöjligt ibland (alltid).
 
Dessutom behöver man inte ta lika mycket initiativ för att få samma resultat. Om jag ville få 10 förlängningar på KS Privat fick jag kämpa som en gnu och sprudla initiativ som en jagvetintevad. För de kanske bara har ett eller två eller absolut max tre abonnemang, och då kanske bara ett av dem går att förlänga.
 

Företag däremot... ;). Igår tog jag ett initiativ och fick in åtta stycken bara sådär, på samma kund. :D Jag trodde jag fick en hjärtattack, men jag hade bara glömt bort att andas. En av mina kollegor förlängde 50 abonnemang för några veckor sedan. Men det är bra att det är så att man KAN förlänga så mycket på en gång om man har tur, för annars skulle vi inte få mycket sålt med tanke på hur få samtal man får om dagen. Standard på Privat var 55 - 70 samtal om dagen. Här är det snarare 20 - 30.
 
Btw så tecknade jag ett abonnemang på Sveriges Radio idag. Och snackade lite skit med Cloetta. Bara sådär. Cloetta tyckte att jag gav dem så bra hjälp att jag fick välja namn och smak på nästa chokladsatsning.  Jag passade på att be dem att ta bort "Kan innehålla spår av nötter" på allt, så de kommer att fixa det snarast. Toppen. Men jag hoppas att de faktiskt tar bort spåren av nötterna också och inte bara texten. Hm.
 
 
Jag älskar avail! Det är det bästa som finns! 3 prioriterar ju såklart företagskunderna dessutom, så om det börjar bli kö brukar de kasta in några privatare som har företagsskillen på slingan så det blir avail igen. Det är så det ska va'! Att sitta konstant en hel dag och bara nöta samtal efter samtal och knappt hinna göra efterarbetet som krävs är inte alltid så kul.
 
(P.S. Nu finns det säkert några godtrogna personer därute som tror att Cloetta och jag är bästisar, men faktum är att det enda i den texten som var sant var att jag snackade med Cloetta. Och det var inte ens med VD: n)
 
(P.S.2.Jag måste sluta spamma safaribilder, annars kommer ni har sett alla gobitar innan jag ens börjat med reseberättelsen. Och det vore ju under all kritik. Men seriöst, vad skulle jag annars pyntat detta inlägg med? Kunder? HA! No please.)