Åk för guds skull inte charter till Maldiverna

 
Jag tycker det är så fult vilket överpris charterarrangörer tar. Jag är så glad över att jag "lärt mig" att flyga reguljärt. Visst, ibland lönar sig charter. När vi skulle till Kenya var det faktiskt ingen prisskillnad, och då valde vi såklart charter för vi ville helst inte flyga med, för mig okända, Ethiopian Airlines. Jag har aldrig hört talas om dem, och mer kända Qatar eller KLM blev dyrare än charter.
 
Egypten är också ett land där man tjänar på charter, i alla fall om man ska till semesterorterna. Och om man ska en vecka till en semesterort i Europa (typ Mallorca) blir prisskillnaden så låg mellan charter och reguljärt eftersom resan kan bli ganska billig hur man än gör.


Det är när man ska längre bort det kan vara viktigt att kolla skillnaderna
. Min kollega som varit på samma ställe som vi 2v i mars (Kuredu) överhörde när vår chef frågade mig vad resan hade kostat. Jag gillar inte att skriva ut sånt i bloggen, men for the sake of science. Om man tänker allt som allt, alltså verkligen ALLLLLT, mat, souvenirer, utflykter, hotell, flyg, helikopter, fotosession o.s.v. landade vi på ca 55k totalt för oss båda.
 
Men då har jag som sagt räknat in alla saker man absolut inte behöver göra. Jag brukar egentligen inte räkna in alla utflykter i budgeten för de är bara "roliga extrasaker" som man gör på plats om man känner att man vill och har råd. 

 
Min kollega och hans tjej betalade 86k totalt. Utan Dubai. Nu kanske de köpte fler utflykter och levde lite mindre sparsamt än vi på ön, men det är bara så mycket du kan köpa. Du kommer liksom inte ens i närheten av den summan. Allt är ju typ redan inkluderat. Min poäng med detta är att de åkte dit med charter. De åkte dessutom dit under högsäsong (då höjer chartern sina priser rejält) och bytte mellan två olika öar (chartern älskar detta, de tar gärna otroligt med överpris om man vill ha en extra paradisvecka på annan ö).
 
Jag kollade precis på Vings hemsida för skojs skull, och våra 12 nätter på Maldiverna (i lågsäsong som nu) skulle kostat oss 54k. Utan utflykter, utan Dubai, i en billigare rumstyp än vi bodde i. Bara flyg och hotell (med All inc). Summan vi betalade för den delen är 38k. Om vi hade valt Garden Bungalow som detta avser hade det kostat 35k. Så där har ni det svart på vitt. Ca 20 tusen kronor dyrare (10k p.p) att resa med charter till Maldiverna. Gör det inte!

 
Jag är inte dum, det är klart chartern vill tjäna något på det, men come on! Det var samma sak med Kina-resan. Jag räknade ut vad det typ skulle kosta att resa själva, och det var 20k billigare än vad resebyrån ville sno åt sig av oss. Men Kina är så svårt eftersom de inte kan engelska bra och så. Men 20k är för mycket att lägga på den säkerheten. 

Kommentera här: