Mexico - Dag 4 - Cozumel

Torsdagen den 6:e juni. Tre och en halv månad sedan o.0. Hur kan tiden gå så fort? Det känns som att vi precis var där. Som ni säkert märkt går det även "jättesnabbt" att skriva dessa reseberättelser, men jag skyller ifrån mig på internetet här nere.
 
Uppladdningshastigheten är så låg att det tar minst 5 minuter att ladda upp en bild på bloggen från digitalkameran, och minst en kvart/tjugo minuter att ladda upp en bild från systemkameran. *skylla på* Men that´s life!
 
 
Vi vaknade upp till det underbara ljudet av inget-regn. Vågade man hoppas på att det var slut på ovädret redan? Jag som funderat på om hela semestern skulle bli förstörd av detta regn. Vi tyckte att detta var mycket weird.
 
 
Själv sprang jag runt och började ta egobilder i inget-regnet. Som ni ser är det blött på marken för det hade ju regnat under natten såklart.
 
 
Såna här små halvsöta hamstermössekorrar sprang runt på hotellområdet hela tiden ;o.
 
 
Vi åt frukost och jag firade att det inte regnade med att ta hundraåttio soliga hotellbilder.
 
 
Herregud, vad många bilder. Jag måste verkligen fått ett omg-jag-dör-inget-regn-lyckorus där ett tag för nu verkade jag fota som en galen människa.
 
Vi började ge oss av mot Playa del Carmen, där vi skulle åka på en snorklingsutflykt till den fina ön Cozumel. Det är Mexicos största Karibiska ö. De har till och med en flygplats där. 
 
 
Jag fortsatte att fota hotellet hela vägen ut genom portarna.
 
 
Av nån anledning fotade jag ingenting medan vi gick till Plaza Antigua-delen av Playa del Carmen. Dennis kanske fick damp på fotandet och snodde kameran eller nåt. Sånt kan ju hända. 
 
Vi fick sitta och vänta lite grand innan bussen kom.
 
 
När bussen väl kom hoppade alla av och vi skulle gå till färjan. 
 
 
Det var fortfarande stora åskmoln på himlen och lite mulet, men ändå så var det jättevarmt och fint väder.
 
 
 Vi skulle hoppa på båten "UltraMar". Vi åkte i typ 40 minuter.
 
 
Vi stod utomhus första delen av turen. Jag följde med in sen, men då var det ett läskigt barn framför oss som kräktes. Det typ stänkte åt alla håll och luktade. Så jag flydde ut igen.
 
 
Det blåste som en gnu därute så man fick hålla i sig så krampaktigt att knogarna vitnade. Mitt hår blev superruffsigt och det gillar jag inte, och det var massa folk som trängdes och knuffades. Efter tjugo minuter i all min ensamhet gick jag tillbaka och försökte att inte tänka på kräkbarnet, men det var lite svårt. 
 
Jag tänkte på inget-regn och blev gladare.
 
 
 Snart var vi framme på Cozumel!
Vi fick vänta ett tag och sedan skulle vi hoppa på en liten båt för att snorkla. 
 
 
Båten hette "Coral Blue" och det är inte den ni ser på bilden ovan, hihi! Det ser ut som nåt båtskelett typ xD. Nej, men vi hoppade på vår båt och blev informerade om hundraåttio saker (de är ändå rätt måna om säkerheten i Mexico, sjukt förvånande) och att vi skulle stanna vid två olika rev och snorkla.
 
Jag tog av linserna på båten utan spegel eller nåt, vilket jag alltid gör när jag åker båt, och det brukar alltid gå bra (inte för att jag åker båt varje dag direkt, men ah, ni fattar poängen). Men denna gång skulle det självklart bli problem, så första linsen jag tog ut... blåste bort!!! :O Den bara rycktes ur handen på mig och slungades ner i Karibiska havet.
 
Så nu ligger den där bland korallerna på andra sidan jorden. Jag har lämnat spår efter mig där, hehe... Känns lite kul på ett sätt. Och konstigt. Men i alla fall, den andra linsen tog jag av mig på toalettens båt tänkte jag säga, men det sade jag inte, så jag säger båtens toalett istället som det ska vara. Jag slog i huvudet åttio gånger eftersom det var vågigt och toaletten ungefär var lika stor som... en pytteliten toalett helt enkelt. Hittar inget bättre att jämföra med tyvärr xD.
 
 
Vi var tvungna att snorkla med flytväst...!? :/ Men visst. Hej tjockisbilder!
 
Och så hoppade vi i vattnet!
 
 
Vi såg en massa fina fiskar och så, men inga riktiga "rev" direkt.
 
Inte om man jämför med Egypten ;). Jag har dock sett bilder på Mexicos rev, för de har verkligen minst lika fina rev som i Egypten egentligen, eller i alla fall nästan lika fina, men de ligger så långt ner att man bara kan dyka för att se de finaste reven.
 
Det är sällsynt att så fina rev finns så nära stranden och så högt vid ytan att man kan snorkla vid dem, som i Egypten.
 
 
Men vi såg i alla fall jävligt många fiskar! Båten hade en "fotograf" också som tog kort på alla hela tiden, och i slutet av färden kunde man köpa bilderna. Vi prutade jättemycket och lyckades till slut få bilderna till nästan det låga pris vi ville. Väry naaaajs!
 
Han ba: "I can´t sell this so cheap, I´m sorry. I talked to my boss and I can´t sell this cheaper than 200 pesos (han ville ha 300 egentligen, alltså 150kr), It´s not possible, I´m not allowed to."
Vi ba: "OKEJ, sorry bitch, have a great day!"
Han ba: "VÄNTA, okej då, oj varför pratar jag svenska?! Ok ok, you can maybe get..170 pesos. I cannot sell this so low, I will not tell the others about this. Don´t mension this to the other people."
Vi ba: "Men öhh NEJ, 150 pesos or nothing bitch. Bye bye."
Han ba: "MEN OK DÅ!" 
 
Och så köpte vi bilderna. Massa andra köpte sina bilder för originalpriset, hihi.
 
 
Efter första snorklingsstoppet åkte vi vidare. Vi fick juice. Sen frågade guiden oss: "Are you Honeymooners?" och jag vete fan vad jag trodde att han sade, men jag hörde knappt, och när jag inte hör brukar jag nicka och le lite, så jag nickade och log prövande och guiden sken upp och sprang iväg. Jag hade ingen aning om vad jag svarat på.
 
 
 Men det fick jag snart veta. Så fort guiden kom tillbaka med denna skylt i handen lade sig orden tillrätta i huvudet, och hans ohörbara mening blev tydlig i mitt huvud: "Are you honeymooners?". I det skedet kunde jag ju inte bara: "STOPP, STOPP, alltså vi är inte det! Jag ångrar mig! Jag hörde inte!"
 
Så vi spelade med och lät honom fota oss med skylten, haha... omg!
 
 
Snart hoppade vi ned på nästa dykplats.
 
 
Fotografguiden dök ned i ett sånt här hål och jagade upp fiskarna ^^.
 
 
 Vi såg dykare! Utan våtdräkter dock?
 
 
När vi åkte tillbaka efter andra stoppet fick alla varsin öl. :D
 
När vi kom iland fick man göra vad man ville och åka hem med vilken båt man ville, men de gick bara varannan timme. Vi hade fått varsin matbiljett. Vi gick till matrestaurangen på en gång. Den hette La Mission och det var helt magiskt god mat!
 
 
Vi valde självklart "Fajitas". Till förrätt fick vi en liten och stark OMG-jag-dör-så-god kycklingsoppa. Vi fick också vitlöksbröd (!!!), och nachochips med världens starkaste salsaröra till. På riktigt, det rann snor, det rann svett och man blev helt slut i kroppen.
 
Det stack och kliade på läpparna och det kändes som om någon eldat upp insidan av munnen med en fucking eldgaffel. Så starkt var det!
 
 
Jag tog lite foton på toaletten och vägen dit, för det var så mysig djungelkänsla där ^^.
 
 
Folk stod och spelade instrument.
 
 
Maten var typ det gooodaste. Det ser lite kaos ut på tallriken eftersom bönbajsröran förstör bilden (vem gillar bönor egentligen?), men det var asgott! Jag åt till och med lite guacamole fastän jag är allergisk, och det ångrade jag kan jag säga. Enormt. Satt och hade strypkänningar i halsen i en hel timme efter det. Tack guacamolen. Tack. Why u let me eat u. WHY?
 
 
Efter restaurangbesöket rullade vi vidare och kollade en massa i olika souvenirbutiker.Vi letade efter "fixed prices" som de hade en massa av i Playa del Carmen, men här nere på ön var det mer som det brukar vara utomlands, alltså små små souvenirbutiker där man måste pruta för att få vettiga priser, och då blir det ändå inte så billigt som på en stor supermarket.
 
Vi gick och kollade när nästa färja skulle gå. Om 1,5 timme.
 

Sen gick vi tillbaka till butikerna och jag hittade äntligen EN med fixed prices.
Jag plockade på mig lite fynd och köpte det.
 
Vi gick även längs en liten gata där alla "inkastare" till butikerna ropade: "Honeymooners! Honeymooners!" efter oss. Så de ropade på oss på det sättet. Jag tror Mexico lär vara ett vanligt resmål för "honeymooners" eftersom så många tror att man är det där ^__^.

 
Efter mycket shoppandes var vi tillbaka på båtstationen igen, eller vad man nu ska kalla det.
Det firades med lite fler egobilder.
 
 
Vi sov hela vägen på färjan och sen började vi gå hemåt. Men vi var såå trötta, så efter en bit stoppade vi en taxi och åkte sista biten, haha!
 
Jag fick gå och äta middag ensam! Forever alooone! Jag gick till bufférestaurangen och det var asäcklig mat verkligen!! Men jag ville inte gå till den fina á la carte-restaurangen ensam och ba... hej.
 
De hade roliga dansshower med vackra klänningar och cowboykillar och sånt i alla fall som jag kollade på bland allt annat folk. Det var även barn som skulle slå sönder en pinata, och det var ett superaggressivt stort barn från Argentina som typ slog sönder hela grejen. Sjukt. 
 
Japp. Och sen gick jag och lade mig.

Kommentera här: