Annonsdag



Idag har vi hållt på med annonser. Jag blev inte riktigt helt klar med den här dock. Jag vill flytta ned texten och göra bilden mindre så att det blir mer svärta däruppe, och så såg jag först nu att brödtexten är mer åt höger än vad rubriken och bilden är. Inte okej! Sen vill jag gärna ha "rakt" på båda sidor om brödtexten, men jag är så noobish på InDesign att jag ärligt inte vet hur man gör, och jag hann inte fråga.

Alla fick göra varsin sånhär annons. Alltså, vi fick bilden, typsnitten och vad det skulle stå, samt loggan. Vårt uppgift var att designa layouten. Tyvärr hann jag inte riktigt som ni ser, vilket till stor del beror på mina kunskapsbrister i InDesign. Hade jag gjort detta i PS skulle det tagit några minuter bara, fast nej... inte på Mac. Två problem alltså. Jag skulle göra en layout i InDesign på min Mac- dator. Med det i åtanke är jag nöjd xD.

Det var lite kul också, för Hampus (läraren) gick igenom annons efter annons på projektorn och totalsågade dem. Rubriker och logos som var för stora och andra knäppa saker. Alltid var det något ^^. Men nu har vi fått en läxa som ska vara färdig om en vecka. I grupper ska vi göra fyra stycken annonser som en kampanj för bilföretaget Smart, med samma payoff och mall fast med olika bilder + text. Det ska bli kul! :D


Kommentera här: